Warszawskie osiedle Nowe Jeziorki ma być wizytówką spółki PFR Nieruchomości, która przy realizacji tej inwestycji ściśle współpracuje z władzami miasta.
Osiedle powstanie na blisko 15-hektarowej działce przy ul. Karczunkowskiej na granicy Warszawy i gminy Lesznowola, tuż przy przystanku kolejowym Warszawa Jeziorki. Inwestycja zakłada budowę blisko 2700 mieszkań. Układ urbanistyczny jest efektem współpracy dwóch pracowni architektonicznych wyłonionych w konkursie – 22Architekci i AMC – Andrzej M. Chołdzyński.
– To nie był tylko konkurs architektoniczny, ale urbanistyczno-architektoniczny. Dzięki temu mieliśmy okazję projektować osiedle od podstawowych założeń po szczegóły na etapie projektu wykonawczego – mówi Aleksandra Zubelewicz, architektka z biura projektowego 22Architekci.
Pracownia stworzyła projekt osiedla składającego się z trzech kwartałów jasno wytyczających przestrzenie dla mieszkańców.
– W ten sposób chcieliśmy nie tylko stworzyć sypialnie, ale zapewnić bogaty, różnorodny program dla wszystkich mieszkańców tego osiedla – wyjaśniała Aleksandra Zubelewicz.
Pochwaliła też program Mieszkanie dla Rozwoju za to, że stawia na różnorodność mieszańców ze względu na wiek.
– Będą tu młodzi ludzie i starsi, inaczej niż na osiedlach deweloperskich – stwierdziła architektka.
Artur Chołdzyński, architekt z biura projektowego AMC Andrzej Chołdzyński zwrócił uwagę, że współpraca z PFR Nieruchomości jest wyjątkowa.
– Nie jest to inwestor budujący mieszkania, które wytrzymają 3 lata i potem szukaj wiatru w polu. PFR Nieruchomości świadomie uczestniczy w procesie budowania mieszkań, które mają stać 30 lat. W tym modelu to architekt musi dbać o budżet a nie inwestor – mówił Artur Chołdzyński.
Przy budowie Nowych Jeziorek PFR Nieruchomości współpracuje z władzami Warszawy. W projekcie początkowo uwzględnione zostały wytyczne samorządu dotyczące m.in. wskaźnika parkingowego na poziomie 0,5 miejsca na mieszkanie. Chodzi o to, aby to osiedle było oparte na transporcie publicznym. Zapadła też decyzja o budowie publicznej szkoły, która ma uniezależnić przyszłych mieszkańców od konieczności codziennego dowożenia dzieci do okolicznych placówek.
– Wspólna realizacja konkursu urbanistyczno-architektonicznego była testem tego, na ile jako partnerzy mamy do siebie zaufanie. To model, który poleciłbym wszystkim samorządom w Polsce – mówi wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
Zaznacza, że celem jest kształtowanie miasta, a nie sama budowa mieszkań.
– Partnerzy po drugiej stronie nie zawsze myślą tak samo. W przypadku Nowych Jeziorek spotkaliśmy się ze zrozumieniem, że sama liczba mieszkań to nie wszystko. Równie ważne są kwestie społeczne – dodaje Michał Olszewski.
Mieszkanie Plus
Przyjęty przez rząd w 2016 r. Narodowy Program Mieszkaniowy zakłada trzy formy wsparcia budownictwa mieszkaniowego w ramach pakietu Mieszkanie Plus:
• program wsparcia budowy mieszkań komunalnych, czyli mieszkań dla najuboższych;
• program społecznego budownictwa czynszowego, realizowany przez towarzystwa budownictwa społecznego (TBS) i spółdzielnie mieszkaniowe;
• program, który zakłada budowę na zasadach rynkowych dostępnych cenowo mieszkań na wynajem, także z możliwością dojścia do własności.
Realizację tego trzeciego programu – finansowanego przez Fundusz Sektora Mieszkań dla Rozwoju, którego inwestorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego – rząd powierzył spółce PFR Nieruchomości. Adresatami programu Mieszkanie dla Rozwoju są ci, których dochody są zbyt wysokie, żeby dostać mieszkanie od gminy, a równocześnie zbyt niskie, żeby je kupić za kredyt. Szacuje się, że w takiej sytuacji może być nawet 40% polskiego społeczeństwa.
Najemcy, których nabór odbywa się w oparciu o procedury uchwalone przez radę gminy, mogą nawet przez 15 lat korzystać z dopłaty do czynszu w ramach programu Mieszkanie na Start.
Więcej informacji:
www.mieszkanieplus.gov.pl
www.infonajem.pl